Sunday, January 2, 2011

FAKTA TENTANG COKLAT

Bila sebut pasal coklat, automatik yang terbayang kat kepala aku ni ialah coklat vochelle yang ada hazelnut tu..Aku pun pelik nape aku suka makan coklat..Baik ke tuk kesihatan? Jadi, aku pun carilah sedikit fakta tentang coklat ni..rupa-rupanya.......

1) coklat mengandugi fenol dan flavonoid yang bertindak sebagai antioksidan dan seterusnya mampu mengurangkan kandungan kolesterol dalam darah. Antioksidan ni katanya boleh melambatkan proses penuaan..betul ke..patotlah semakin hari kelihatan semakin muda..hi3
2) coklat ada banyak vitamin yg baik untuk kesihatan badan..ada zat besi yg boleh bekalkan tenaga..dan yang paling penting, koko yang digunakan tuk buat coklat tu boleh bekalkan magnesium kepada badan di mana magnesium boleh mengurangkan masalah hypertension, diabetes, sakit otot dan sebagainya,
3) Coklat juga mengandungi phenylethylamine yang berfungsi menghasilkan dopamine yang akan menyebabkan perasaan gembira,meningkatkan rasa tertarik dan dapat menimbulkan perasaan jatuh cinta.yeke..aku makan coklat dah bpe tahun tp sampai sekarang xde rs pun mcm tu..pape pun, kita kena ingat cinta tu dtgnya daripada Allah..hahaha
4) coklat mampu memberi ketenangan...aku dah buat eksperimen kat diri aku dan fakta ni yang paling aku setuju..katanya, zat2 yang ada dalam coklat tu dapat mengaktifkan serotonin yang boleh mengalirkan perasaan tenang..

p/s: Cintailah coklat kerana jika anda mencintai coklat, anda juga akan mencintai manusia..ahahahahaaha

2 comments:

Atiqah Mahattar said...

bagus2x,,,, patutlah aku pun rasa aku makin muda.. heheh.. tai yg aku tahu, coklat ni menyebabkan seseorang tu semakin hyperakktif. betul kah????

as_zizou said...

yg aku tahu milo yg bt kita hyperaktif..kalau coklat tu cmpur milo ada benarnya gak kot statement ko tu..pe kate ko bt xperimen kt diri ko dlu..hi3