Saturday, February 13, 2010

berita baik untuk bakal pendidik

BALIK PULAU – Tiga tahun mengajar di sekolah pedalaman adalah antara syarat baru yang akan diwajibkan kepada bakal- bakal guru.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, syarat-syarat itu membabitkan guru lepasan Institut Pendidikan Guru (IPG) kelolaan kementerian itu serta institusi pengajian tinggi awam (IPTA).
Bagaimanapun jelasnya, perkara itu masih pada peringkat cadangan tetapi menjadi salah satu strategi kementerian dalam usaha melahirkan barisan guru yang terlatih termasuk dari segi pengajaran dan psikologi.

“Pendedahan ini amat baik dan memberi pengalaman berguna kepada mereka. Cara ini juga dapat memastikan hanya calon yang benar-benar bersedia menyandang jawatan ini.
“Walaupun syarat ini telah diguna pakai tetapi objektifnya seperti yang dihasratkan kementerian kurang berjaya kerana kerap kali ada campur tangan pihak luar untuk guru baru ini bertukar,” katanya.

what should i say ek?? hmm..bg aku, aku terima apa sahaja polisi kerajaan yang berkait dengan profesion aku ni sebab aku sendiri dah pilih profesion ni..so, nak x nak, kena terima je la..Lagipun, bukankah sesuatu yang mencabar bila dapat mengajar sekolah2 pedalaman ni?? best oo (sje nk sedapkan ati,,huhu)..berpeluang berakit ke hulu dan  bersampan ke tepian..takot nt tersangkut dengan orang yang bwk rakit n perahu..tu xpe lg..kalo tersangkut dengan mamat asli pe cer or ank tok batin pe cer?? ade brani?? hahaha..its ok kalo da jodah..aku terima je..-p

2 comments:

Anonymous said...

ko tanyer per cer klo tersangkut ngan anak tok batin or asli??
cer dia, ko layan la...adventure per tersangkut dgn golongan2 tu...nanti kalau ader masa, aku g la lawat ko kat sana..hahahhahah
yes!!!hidup as!!!
kalau ko ngajar kat paya besar dak2 ni bawak jarum, aku comprem, kalo ko ngajar dak2 asli or pdlman ni diorg bawak sumpit pulak...tak pun, kalo ko wat bahik ngan diorang dpt petai ngan jering percuma...hahahhaha..jimat beli sayur..huhuuh

as_zizou said...

gler punye hampeh statement ko nih..loqlak btol..hahaha..pape pn tq r cz sudi lawat aku..nt aku bg petai n jering percuma..wakakaka..x pn, aku cri mamat2 asli bg kat ko..yeah!!